Informatie over blog

Als team nemen wij deel aan een wedstrijd, zie (link voor meer info). http://www.ccm.nl/nl/trofee/edition-2013. Ons team bestaat negenpersonen en ieder teamlid heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Ons systeem is ingedeeld in vijf sub-systemen en elk team lid heeft zijn eigen sub-systeem. Ook is er nog een Project Manager en hij draagt zorg dat elk sub-systeem op elkaar aansluit. Mijn sub-systeem is Energieopslag/ transport, elektrische aansturing aandrijving & line tracking. De resultaten en bevindingen die ik heb tijdens dit project ga ik bloggen op deze blog.

Met vriendelijke groet,

Mark.

Materialisatie fase

In de materialisatiefase van het ontwerpproces wordt het concept uitgewerkt tot in de details. Daarbij moet uiteindelijk een Product Documentatie Pakket opgeleverd worden zodat het product geproduceerd kan worden. De materialisatiefase is dus het rijp maken van het product om daadwerkelijk te kunnen laten produceren.
Dit starrt-formulier gaat voornamelijk over mijn functioneren als medewerker van het subysteem Energie opslag en transport



SITUATIE

Deze materialisatiefase ging over dimensioneren en detailleren van onze zelf ontworpen robot. De robot Tommy waar we vanaf blok 7 / 8 mee bezig zijn is hierbij gematerialiseerd en daarnaast is er ook een prototype gebouwd.



TAAK



Mijn hoofdtaak was het uit engineering van de gehele elektrische aansturing en signaal overdrachten binnen het systeem van de robot "tommy". Tevens het ik als neven taak het programmeren van de functie line tracking. Ook moest ik de algoritmes van mijn collega;s controleren op fouten etc. 


ACTIVITEIT


De activiteiten die ik heb verricht tijdens deze fase;
  1. Planning bijstellen voor de materialisatie fase.
  2. Systeem overzicht opbouwen, want deze ontbrak.
  3. Het onderzoeken naar line tracking mogelijkheden.
  4. Het opstellen van een I/O list van het gehele systeem.
  5. Het ontwerpen van verschillende schakelingen die nodig zijn binnen het systeem.
  6. Opstellen proces schema voor Line tracking.
  7. Het opstellen van een bouwplan voor de E-kast.
  8. Het opstellen van een test plan voor de Elektrische systeem test.
  9. Het testen van de line tracking (prototype).
  10. Toetsing PVE.
RESULTAAT

I/O list van het systeem.---> I/O list

Aansluitingen van het systeem ---> Bekabeling plan

Line tracking proof of concept ---> Proof of concept

opgesteld proces schema line tracking ---> PI regeling

Aansturing Tommy ---> Aansturing Tommy

Aansturing Alfred ---> Aansturing Alfred

Optimaliseren ventilator E-kast ---->Optimalisatie ventilator


REFLECTIE

Hier mijn reflectie over de materialisatie fase,

Het was een moeilijke en zware fase, dat komt mede doordat het ook een zwaar project was. De ingeplande project tijd was echt zwaar te weinig. Maar boven al dat heb ik toch mijn best gedaan om de robot geheel af te kunnen bouwen.

Er zijn voor mij zelf wel een aantal reflectie punten die ik hieronder wil toelichten,
  1. Mijn vaardigheid met het werken met multi-sim is toegenomen. Ik kan nu heel snel en heel simpel een simulatie schema opstellen en kijken wat er gebeurt met de spanning, stroom of een andere uitkomst. Ook kan ik nu heel makkelijk een Titel blok toevoegen in multi-sim en zelf een titel blok maken.
  2. Ook merk ik dat ik steeds meer onderdelen ga vergelijken met elkaar van qua prestatie & kostprijs. Vroeger pakte ik altijd het eerste en beste onderdeel wat ik vond. Maar nu ik de Delftse methode volg wordt dat steeds minder, zoek ik steeds meer onderdelen, deze onderdelen ga ik dan vergelijken en dan bepaal ik welke ik ga toepassen.
  3. D.m.v. het energie simulatie programma en het thermische koelblok simulatie programma ben ik in staat om een ontworpen schakeling te optimaliseren en te parameteriseren. Deze leervaardigheid heb ik opgedaan tijdens blok acht. 
  4. Ook heb ik de oude acceleratie situatie geoptimaliseerd aan het maximale vermogen van de twee aandrijf motoren. Hieruit heb ik berekend wat de maximale acceleratie snelheid is. Ook heb ik berekend hoe snel het systeem de ingestelde snelheid heeft bereikt. Dit kunt u vinden als op deze link hiernaast klikt ---> Energie simulatie.
  5. Door goed advies van mijn begeleider heb ik geleerd om een overzichtelijk systeem overzicht op te stellen van een systeem. Ook hebben we samen gekeken naar waarom de robot heeft gefaald tijdens de bier race in Eindhoven en uit het systeem overzicht kwam te voorschijn dat ik een parameter over het hoofd heb gezien, namelijk het koppel van de aandrijf motoren. Zie hier de link naar het systeem overzicht --->Systeem overzicht. Ook heb ik hiervan geleerd om de componenten op het zelfde niveau in te delen. Nu ging eerst van sub-systeem naar onderdeel niveau, maar de stap daar tussen is nog component niveau. Door het systeem overzicht nog een keer op stellen heb ik kennis en grip op gedaan van hoe ik een systeem overzicht zo goed en compleet mogelijk kan opstellen.
  6. Ook heb ik geleerd van mijn begeleider hoe je nu eigenlijk functionele eisen moet opstellen. Ik was hier mee in de war met de definitie van het woord functioneel, maar het betekend eigenlijk van wat wil de klant/gebruiker en wat moet het kunnen van de klant/gebruiker. zie de link hier naast voor de voorbeelden die ik heb opgeschreven ---> Functionele eisen.
  7. Nog een belangrijk punt waar ik op wil reflectern is het het maken van keuzes van verschillende onderdelen/componenten. Door dit doen kan ik beter argumenteren waarom ik gekozen heb voor een specifiek onderdeel of component. Nu heb ik dit een keer gedaan en nu weet ik hoe ik het de volgende keer moet aanpakken qua keuzen van componenten en onderdelen. zie hier naast een link van hoe ik de keuze nu heb beargumenteerd --->Keuze ontwikkeling
TOEPASSING


De vaardigheden en kennis die ik deze fase heb opgedaan sluiten perfect aan bij het karakter wat ik heb. Ik heb voor al ontdekt dat ik het vak gebied mechatronica erg interessant vind. Eerste richt ik me vooral op Elektrische schema's, maar nu richt ik me ook wat meer op de fysieke kant, zoals behuizingen en regelsystemen. Ik vind het erg leuk om eerst verschillende soorten schakelingen te ontwerpen en daar het beste ontwerp van uit te kiezen, en die keuze verder uit te engineering. Dat is ook de reden dat ik een stage zoek in de richting van mechantronica.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten