Informatie over blog

Als team nemen wij deel aan een wedstrijd, zie (link voor meer info). http://www.ccm.nl/nl/trofee/edition-2013. Ons team bestaat negenpersonen en ieder teamlid heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Ons systeem is ingedeeld in vijf sub-systemen en elk team lid heeft zijn eigen sub-systeem. Ook is er nog een Project Manager en hij draagt zorg dat elk sub-systeem op elkaar aansluit. Mijn sub-systeem is Energieopslag/ transport, elektrische aansturing aandrijving & line tracking. De resultaten en bevindingen die ik heb tijdens dit project ga ik bloggen op deze blog.

Met vriendelijke groet,

Mark.

vrijdag 21 juni 2013

Functionele eisen

Functionele eisen hebben betrekking op de eisen van de gebruiker. Hier heb ik het woord functionele verkeerd begrepen, eerst dacht ik dat het een functioneel moest zijn. Hier onder een voorbeeld,

                 De kleur van een hoofdstroom draad is Rood.

Hier bij is rood de functionele kleur om aan te geven dat hier de hoofd stroom door heen vloeit. Maar na overleg met mijn begeleider blijkt dat functionele eisen betrekking hebben op de eisen van de gebruiker.
Dus dat voorbeeld wat ik net gegeven heb moet eigenlijk omschreven worden als, wat heeft de gebruiker hier aan of wat wil de gebruiker. Hieronder drie functionele eisen die ik heb opgesteld.


  1.    De kleur van de draad of slang geeft aan wat voor type signaal er door de draad/slang getransporteerd wordt.
  2. De robot is in staat scherp te sturen.
  3. De ingangssignalen zijn los te koppelen van de E-kast.

Wat heb ik hiervan geleerd, het opstellen van functionele eisen moet ik doen van uit het perspectief van de gebruiker. Hieronder nog een aantal functionele eisen.


  1. De robot is in staat om zicht zelf voor uit en achter uit te verplaatsen.
  2. De robot is in staat een object vast te houden.
  3. De robot is in staat een om objecten te detecteren.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten