Informatie over blog

Als team nemen wij deel aan een wedstrijd, zie (link voor meer info). http://www.ccm.nl/nl/trofee/edition-2013. Ons team bestaat negenpersonen en ieder teamlid heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Ons systeem is ingedeeld in vijf sub-systemen en elk team lid heeft zijn eigen sub-systeem. Ook is er nog een Project Manager en hij draagt zorg dat elk sub-systeem op elkaar aansluit. Mijn sub-systeem is Energieopslag/ transport, elektrische aansturing aandrijving & line tracking. De resultaten en bevindingen die ik heb tijdens dit project ga ik bloggen op deze blog.

Met vriendelijke groet,

Mark.

maandag 10 juni 2013

Storing Logboek.

Om een overzicht van storingen te behouden, heb ik een logboek bijgehouden

Hoofdverantwoordelijk test     : Jaimy.
Programmeur:                          : Koen.
Hardware ontwerper:              :  Mark.


Fout meldingen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fout 1.       Sluiting in Socket kabel vijf.

Fout 2.       Com poort D2.0 (slave 2 A naar B) defect, oorzaak waarschijnlijk kortsluiting.

Fout 3.       Mosfet IRL540N van de H-brug schakeling Schaarlift defect. Oorzaak kortsluiting veroorzaakt
                  door falende programmatuur.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aansluitingen van de Com poort op de arduino.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
aansluiting klem nr 1, hier op moet de witte ader van de USB kabel worden aangesloten.

aansluiting klem nr 2, hier op moet de rode ader van de USB kabel worden aangesloten.

aansluiting klem nr 3, hier op moet de groene ader van de USB kabel worden aangesloten.

aansluiting klem nr 4, hier op moet de zwarte ader van de USB kabel worden aangesloten.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Log schrift van storingen met eventuele oplossingen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4-juni-2013   10:28 - 10:52.
                             
Arduino D2.0 vervangen. Bij kijkend probleem is dat de arduino, alleen werkt met de hoofdvoeding aan. Dus werkt hij niet op de USB voeding van de computer.

4-juni-2013   10:52 - 11:11.

De mosfet IRL 540N vervangen. H-brug functioneert weer. Voor de volgende keer een hardware matige oplossing er in engineeringen om dergelijke programmeer fouten te voorkomen.

4 juni-2013   11:11 - 11:30.

H-brug functioneert niet. Tijdens onderzoeken, blijkt dat de programmeur de I/O's niet goed had toegekend. (zeer slordig).

4-juni-2013  11:30 - 11:37.

Schaarlift beveiliging boven functioneert, signaal komt binnen en schaarlift stopt met de verticale verplaatsing naar boven.

Schaarlift beveiliging beneden functioneert, signaal komt binnen en schaarlift stopt met de verticale verplaatsing naar beneden.

4-juni-2013   11:37 - 11:40.

Kortsluiting tussen behuizing LED_REF en de servo.  Jaimy opgepakt en de kortsluiting verholpen d.m.v. een rubber lapje en 2 kunststof bouten en moeren.

4-juni-2013   11.40 - 12:29.

Fout in software. Koen opgepakt, sluiting in h-brug omdat er weer twee poorten werden opgestuurd. De fout was poort D2.11 wordt niet laag, maar bleef hoog. Dus als de schaarlift omlaag werd gestuurd, werd de H-brug kortgesloten.

4-juni-2013   12:29-12:40.

De veer hebben we aangespannen van de schaarlift, nu werkte het sub-systeem schaarlift optimaal.

4-juni-2013   12:40-12:54.

Succesvolle test van de schaarlift.

4-juni-2013   12:54

Fout 1.       Sluiting in Socket kabel vijf. verholpen, tape er afgehaald en bloot liggende contacten beter afgetapt. Sluiting keerde daarna niet meer terug.

4-juni-2013  13:18

Test kruis detectie, in combinatie met schaarlift.

4-juni-2013  14:17

Fout in I2C.

4-juni-2013  16:30

Stoppen met het zoeken van de fout in de I2C.

4-juni-2013  19:35 - 20:30

Verder aan storing detecteren  ligt waarschijnlijk aan Arduino. "nieuw" we controleren nu met een "oude" arduino. Zelf een arduino opstelling opgesteld. en de I2C verbinding werkte uitstekend.



4-juni-2013  20:30 - 21:11

Een grote slordig fout ontdekt in de programmatuur. In het programma "all low" werden de poorten A04 en A05 laag geschreven. Dat moet niet, want de bus lijn moet ten alle tijden hoog zijn. Anders denken de slaves en master dat de buslijn in gebruik is.

4-juni-2013 21:11 - 22:18

Een nieuwe arduino in gebouwd en daarmee testen uitgevoerd. Dit werkte als volledig.

4-juni-2013  22:18 - 22:41

Het systeem is weer operationeel. Dus nu kunnen we verder met testen.

4-juni-2013 22:41 - 23:02

Schaarlift beweegt moeilijk verticaal, na een lange duur test. Nu goed ingesmeerd met witte vaseline en de schaarlift beweegt weer soepel.

4-juni-2013  23:02 - 0:41

We gaan de arduino D2.0 nogmaals vervangen. Er is weer kortsluiting ontstaan tussen de com-poort en frame. Frame heeft een klein potentiaal verschil van 0,5 Vdc. Dit is vervelend en krijgen we ook niet weg. Daarom worden de com-kabels en contacten goed afschermt.

5-juni-2013  0:41 - 0:49

Storing in Mosfet IRF 5210. Mosfet door gemeten en blijkt dat deze mosfet defect is. Ik meten een zeer laag ohmige weerstand over de mosfet. En dat mag niet, deze moet juist heel hoog ohmig zijn.

5-juni-2013  0:49 - 1:14

Sensor test gestart, alles sensoren van de line tracking functioneren.

5-juni-2013  1:14 - 1:42

Probleem met het aanlopen van het rechter wiel. Mechanisch probleem verholpen door de moeren wat losser te zetten. Er zit een ongelijk toeren tal in de wielen. Ik probeer d.m.v. empirische waarneming de juiste PWM spanning in te schatten zodat de motoren ongeveer met dezelfde snelheid draaien.

5-juni-2013  1:45 - 2:55

Bout uit de schaarlift. Wordt vervangen door Jaimy. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat de kracht die op de lagers rust te groot is. Alle kleine lagers hebben we daarom vast gezet met boutjes en moertjes.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten