Informatie over blog

Als team nemen wij deel aan een wedstrijd, zie (link voor meer info). http://www.ccm.nl/nl/trofee/edition-2013. Ons team bestaat negenpersonen en ieder teamlid heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Ons systeem is ingedeeld in vijf sub-systemen en elk team lid heeft zijn eigen sub-systeem. Ook is er nog een Project Manager en hij draagt zorg dat elk sub-systeem op elkaar aansluit. Mijn sub-systeem is Energieopslag/ transport, elektrische aansturing aandrijving & line tracking. De resultaten en bevindingen die ik heb tijdens dit project ga ik bloggen op deze blog.

Met vriendelijke groet,

Mark.

donderdag 13 juni 2013

Bill of Materiales en Kostprijs

Wat heb ik gedaan?

Ik heb een Bill of Materialen opgesteld voor de elektrotechnische onderdelen van het systeem, ook heb ik de gebruikte symbolen genormaliseerd. Dat wil zeggen dat ik een link heb gelegd tussen het functionele gedeelte van het systeem en het technische gedeelte van het systeem. Hieronder laat ik de ranking waarde zien van een nr, Eerst een voorbeeld hoe je de tabellen moet lezen, daarna komen de gedefinieerde nummers. Men noemt dit ook wel een Product Documentatie Pakket.

1.0.0 --> sub-systeem.
1.1.0--> component.
1.1.1--> onderdeel

Dus nr 2.1.10,

2. Betekend sub-systeem 2 ( A naar B),
1. Component aandrijving.
10. Onderdeel 10, dus Q 19 is de Mosfet IRL 540 N.

Totale systeem overzicht,














sub-systeem definitie.

1--> Sub-systeem Pick & Place.
2--> Sub-systeem A naar B.
3--> Sub-systeem Energie opslag & transport.
4--> Sub-systeem Detectie.
5--> Sub-systeem Logic.

Component definitie

1.1--> Component Grijpen & Schaarlift.
2.1--> Component Aandrijving.
3.1--> Component Klimaat regeling.
3.2--> Component Stabilisator.
3.3--> Component bekabeling
4.1--> Component Motor beveiliging.
4.2--> Component Line tracking.
5.1--> Component Thinker

Onderdeel definities

Sub-Systeem Pick & Place (1).


Pick en Place overzicht
Sub-systeem A naar B (2).

Sub-systeem A naar B overzicht.

Sub-systeem Energie opslag & Transport (3). 

Klimaat regeling overzicht

Stabilisator overzicht.
Bekabeling overzicht.

Sub-systeem Detectie (4).
Motor beveiliging overzicht.

Line tracking overzicht.
 Sub-systeem Logic (5).

Thinker overzicht.
Wat heb ik er van geleerd?

Het is erg moeilijk om de juiste onderdelen te linken aan de juiste component etc. Daarom moet ik mezelf hier op gaan ontwikkelen in de toekomst, om een PDP moeiteloos te kunnen opstellen. Voor de rest werkt het erg makkelijk, want ik heb de benaming (dat zijn symbolen) gelinkt aan de onderdelen die getekend staan in de technische tekeningen. Zo leg ik een verband tussen de functionele gedeelte van het systeem en het technische gedeelte van het systeem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten