Informatie over blog

Als team nemen wij deel aan een wedstrijd, zie (link voor meer info). http://www.ccm.nl/nl/trofee/edition-2013. Ons team bestaat negenpersonen en ieder teamlid heeft zijn eigen verantwoordelijkheid. Ons systeem is ingedeeld in vijf sub-systemen en elk team lid heeft zijn eigen sub-systeem. Ook is er nog een Project Manager en hij draagt zorg dat elk sub-systeem op elkaar aansluit. Mijn sub-systeem is Energieopslag/ transport, elektrische aansturing aandrijving & line tracking. De resultaten en bevindingen die ik heb tijdens dit project ga ik bloggen op deze blog.

Met vriendelijke groet,

Mark.

dinsdag 11 juni 2013

E-Schema's robot tommy.

In deze blog post ik de elektrische schema's van de Robot "Tommy".

Wat heb ik gedaan?

Systeem overzicht van een systeem bestaat uit verschillende lagen.



Door nu lager te gaan kijken dan het component niveau, kom je in de niveau's van samenstelling en onderdelen. Door je onderdelen zelf samen te stellen krijg je eigen component. Vaak is dit component goed koper dan een component dat je kan kopen. Dat heb ik gedaan. Nu heb ik twintig pagina's aan E-schema's. Deze schema's bestaan allemaal uit verschillende onderdelen. Eigenlijk kan je zeggen dat de schema's een soort van samenstellingen zijn. Elke samenstelling is een component.

Hetgeen wat ik probeer te vertellen is dat deze twintig pagina's aan E-schema's eigenlijk het sub-systeem Energie opslag & transport is, uit berekende onderdelen en deze samengekoppeld is een samenstelling wat dus weer leidt naar een Component.

Resultaat.
Hieronder de eerste pagina, deze pagina laat de "hardware" beveiliging zien van de robot.

Pagina twee, H-brug aansturing van de motor rechts.



Pagina drie, H-brug aansturing van de motor links.



Pagina vier, H-brug aansturing van de schaar lift motor.



pagina vijf, aansturing van de lucht kleppen.



pagina zes, de line tracking sensor schakeling. Bestaande uit een LED en een LDR met allebei een voorschakelweerstand.



pagina zeven, motor stroom beveiligingen.



pagina acht, de schakeling de ultra soon sensor uit te lezen.



pagina negen, de temperatuur regeling binnen in de systeem kast.



pagina tien, de gestabiliseerde voedingen voor de arduinos.



pagina elf, de aansluitingen van de uit en ingangen op de Master arduino.



pagina twaalf, de aansluitingen van de uit en ingangen op de Slave D1.0 arduino.



pagina dertien, de aansluitingen van de uit en ingangen op de Slave D2.0 arduino.



pagina veertien, de aansluiting van het I2C bus-systeem, met de daarbij behorende componenten.



pagina vijftien, de schakeling van de LED's die aangeschakeld worden voor de Line tracking LDR's



pagina zestien, Aansluiting van alle in en uitgangssignalen van de pick en place unit.



pagina zeventien, Aansluiting van alle in en uitgangssignalen van de A naar B unit.



pagina achttien, de signalen afkomstig van de schaarlift. Knop schaar lift hoog en knop schaar lift laag.



pagina negentien, de pull down schakeling van de schaarlift sensoren.



pagina twintig, de pull down schakeling van de Sensor line tracking breed sensoren.


Wat heb ik er van geleerd?


  1. Het ontwikkelen op onderdeel en samenstelling niveau maken mijn de grenzen van het project groter. Je kan dan je eigen printplaat ontwikkelen en deze aanpassen aan de ruimte die beschikbaar is. Dit geeft een groot voordeel.
  2. E-Schema's kan ik beteren tekenen in Autocad, want nu zit ik met de beperkingen van multi-sim.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten